Jak daleko „poniesie” na prądzie?

Kilka razy wspominałem, że zainteresowanie Rodaków pojazdami elektrycznymi stale rośnie. Kryteriami, które skutecznie studzą ciekawość i ostateczną decyzję o zakupie są w dalszym ciągu: cena, słaba infrastruktura do ładowania i zasięg auta na jednym ładowaniu. Dodatkowo na ten ostatni, wpływa bardzo wiele czynników, związanych z tradycyjną jazdą. Prędkość, włączone urządzenia, które pobierają energię elektryczną, jak… Czytaj dalej→

Elektromobilność, to nie tylko auta

Elektryfikacja motoryzacji, to nie tylko pojazdy napędzane prądem, to przede wszystkim gigantyczny biznes. Niczym nieskrępowana przestrzeń, elektryzujących i poruszających wyobraźnię możliwości, a jak twierdzą producenci Nissan’a wręcz styl życia. Pojazdy są jedynie produktem finalnym. Kluczowe jest to, co dzieje się po tzw. drodze, a ta naszpikowana jest trudną do określenia liczbą innowacyjności. Dotyka obszarów z… Czytaj dalej→

Od telefonu do samochodu, czyli ewolucja baterii

Mimo to, że baterie produkowane są prawie od zawsze, to dopiero ostatnie dziesięć lat stanowi okres wyjątkowego rozwoju. W przywołanym czasie szczególnego znaczenia nabrały ogniwa litowo-jonowe, które znamy przede wszystkim z powszechności zastosowania w telefonach komórkowych. W większej skali służą także do zasilania silników elektrycznych w autach napędzanych prądem. W tym ostatnim przypadku stanowią kluczowy… Czytaj dalej→

Ogniwa z Gdańska

Na wybrzeżu zostanie wybudowana fabryka, w której będą produkowane ogniwa oraz magazyny energii. Przy firmie powstanie także centrum badawczo-rozwojowe. Uruchomienie produkcji zaplanowano na 2019 rok. W początkowej fazie, znajdzie tu zatrudnienie około 100 osób. Zgodnie z zapowiedziami z czasem ta liczba ma wzrosnąć. Zakład w Gdańsku – Szwedzkiej spółki Northvolt, założonej przez byłych pracowników Tesli… Czytaj dalej→

Śledząc drogę prądu

Mocno wprowadzające w błąd w ocenie walorów elektromobilności mogą być dywagacje, na tematy poboczne, często około elektromobilne. Dysputy o azjatyckim pochodzeniu baterii do elektryków. Wskazywanie źródeł energii, wykorzystywanych do ich produkcji, a także podnoszenie kwestii dotyczących pochodzenia prądu do ładowania – w żaden sposób nie odzwierciedlają całego obrazu elektryfikacji motoryzacji. Przywołane jedynie zdają się prowadzić do… Czytaj dalej→

Używanych więcej niż nowych

Mimo, że to kolejny rok, w którym notujemy następny rekord w sprzedaży nowych samochodów, wciąż, tylko, co piąte kupujemy w salonie. Równolegle doskonale prosperuje rynek wtórny, zdominowany przez auta sprowadzane z zagranicy. Kolejne fale swoistych wyprzedaży spowodowały, że dzisiaj w Polsce średnia wieku samochodu oscyluje na poziomie 17 lat i trochę więcej. Czy to dużo,… Czytaj dalej→

Co sprzedawało się najlepiej?

Z opublikowanych danych wynika, że na Starym Kontynencie, największą popularnością wśród kupujących cieszyły się auta wyprodukowane na „miejscu”, czyli w Europie. Nabywców znalazły też elektryki z Japonii oraz Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe zabrakło aut wyprodukowanych w Chinach, mimo to, że te zdominowały rynek na pozostałych kontynentach. Liderem w Europie w 2017 roku było Renault ZOE…. Czytaj dalej→

Ile to kosztuje?

Pominę wiele aspektów w opisywanym temacie, o których wspominałem już wiele razy wcześniej. Jak cena elektryków, dopłaty państwa, czy niższe koszty eksploatacji EV w porównaniu z autem tradycyjnym. Dzisiaj skoncentruję uwagę na jednym, zresztą bardzo przyziemnym aspekcie, a mianowicie cenie prądu w domu i jej wpływu na koszt naładowania elektryka w garażu przed drogą. Jeżeli… Czytaj dalej→