Raty w górę

Z informacji opublikowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynika, że na dofinansowanie do leasingu samochodów elektrycznych w ramach programu: „Mój elektryk” zostało zaledwie 35 milionów złotych. Zdaniem ekspertów, zapaść dotacji spowoduje podniesienie wysokości rat dla właścicieli elektryków, co z kolei spowolni i tak niezbyt dynamiczny rozwój polskiej elektromobilności. Jednocześnie w… Czytaj dalej→

Półprzewodnikowe kosztowności

Dzisiaj już nie tylko zakup stanowi inwestycje. Utrzymanie sprawności do tanich także nie należy. Nowe technologie są fascynujące i na stałe zagościły w naszym życiu, a konsekwencją stosowania coraz bardziej zaawansowanych systemów pokładowych opartych na półprzewodnikach pociąga za sobą wyższe koszty zakupu, eksploatacji, a także istotnie większe kwoty za serwisowanie i naprawy. Z badań przeprowadzonych… Czytaj dalej→

Żadnych wniosków

Czas upływa, a sensownych wniosków z obserwacji rynku brak. Dzisiaj średnia cena salonowego auta z napędem tradycyjnym zbliżyła się do 190 000 złotych, a elektrycznego oscyluje w przedziale od 250 do 260 000 złotych. Podane kwoty odnoszą się do średniego wyposażenia samochodów większych niż miejskie. Mimo to, w nadchodzącym roku będzie jeszcze drożej, ponieważ wejdzie… Czytaj dalej→

Rzeczywistość kontra polityka

„Niewidzialna ręka rynku” – (z ang. invisible hand – metafora użyta przez Adama Smitha w jego książce pt.: „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”), ponownie zrobiła swoje. Rynek boleśnie dla europejskich producentów zweryfikowali klienci. Zainteresowanie autami na baterie stale maleje i żadne polityczne dyrektywy na ekonomiczne problemy koncernów samochodowych i ich kooperantów nie pomagają…. Czytaj dalej→

Dofinansowanie do używek

Jeżeli wierzyć w zapowiedzi rządu, w trakcie przygotowywania jest program dopłat do zakupu elektrycznych samochodów używanych. Na wsparcie planuje się przeznaczyć około 1,6 mld złotych w bliżej nieokreślonym czasie. Póki, co, to dwa razy więcej niż w przypadku dotacji w ramach działania obecnego programu: „Mój elektryk”. Kwota wsparcia w nowej inicjatywie ma oscylować w granicach… Czytaj dalej→

Ładowanie z mocą 1 MW

Co jakiś czas pojawiają się sensacyjne informacje o wynalazkach skracających czas ładowania samochodów elektrycznych. Producenci wręcz prześcigają się w doniesieniach, o pobiciu nowego rekordu mocy, pojemności baterii, czasu ładowania, zasięgu. Właśnie niemiecki gigant spod znaku gwiazdy ogłosił, że ciągnik siodłowy naładował mocą 1 megawata, a megawat, to 1 000 kW (kilowatów) lub milion wattów. eActros… Czytaj dalej→

Amerykański lider

Podobno drgnęła sprzedaż samochodów elektrycznych nad Wisłą. Jeżeli zaufać statystykom, Rodacy od stycznia do końca marca 2024 roku kupi 4 191 aut na prąd. Jednocześnie udział pojazdów bateryjnych w rynku zbliżył się do 3 procent, a hybrydowych osiągnął blisko 47 procent. Tradycyjnych na benzynę 36,4 procent, a olej napędowy 7,9 procent. Dane pochodzą z badań… Czytaj dalej→

Znowu pod prąd

W ostatnim czasie elektryki nie mają najlepszego publicity. Pożary, kosztowne naprawy, ceny wymiany baterii, nie zachęcają do zakupów nawet na promocjach. Do wszystkich niepowodzeń dołożyły się jeszcze firmy ubezpieczeniowe. Niektóre m.in. na Wyspach Brytyjskich wykreśliły z listy pewne modele EV albo ustawiły minimalne stawki asekuracji na poziomie zaporowym. Na „the blacklist” znalazły się głównie marki… Czytaj dalej→