Europejskie firmy znikają z rynku

Po cichu rynek na Starym Kontynencie przejmują firmy z Indii, Meksyku, Maroka, Turcji, oferując produkty o 40 procent taniej niż europejskie. Powód jest prosty – mniejsze koszty produkcji, wywołane niższymi standardami bezpieczeństwa, wymogami środowiskowymi i wieloma innymi. Jednym z wielu przykładów mechanizmu działania „dzikiej” konkurencji jest wytwarzanie akcesoriów do samochodów, szczególnie elektrycznych. W Europie produkcja… Czytaj dalej→

Porozumienia brak – tracą klienci

Od wielu lat europejscy producenci chcą połączyć siły w walce z konkurencją z Chin. Celem współpracy miał być zunifikowany model samochodu elektrycznego na każdą kieszeń, cena nie miała przekraczać 20 000 euro. Jednak Niemcy odmówili kooperacji z Francuzami. W efekcie w ciągu dwóch najbliższych lat trudno będzie oczekiwać ekonomicznego auta na prąd produkowanego w Unii…. Czytaj dalej→

Darmowe paliwo

Stosunkowo często odpowiadam na pytania dotyczące ekonomicznego uzasadnienia dla dokonania zmiany w domowym garażu. Wątpliwości rozmówców wypływają z kilku źródeł. Jednym z wielu są niedopowiedzenia, często także tendencyjnie postawiona teza o rzekomych oszczędnościach. Prawdę pisząc, trudno przyznać, że ładowanie samochodu elektrycznego z publicznych stacji jest tanie, a cena przejechania jednego kilometra elektrykiem niższa w porównaniu… Czytaj dalej→

Power Swap Station

W 2016 roku William Li stworzył startup o nazwie Nio. Dwa lata późnij wybudował pierwszą w sieci stację wymiany akumulatorów trakcyjnych w EV, którą nazwał Power Swap Station. Rozwiązanie skutecznie zastępuje czasochłonne ładowanie szybką wyminą. Właściciel elektryka podjeżdża na stację wymiany zasilania i w systemie infotainment zgłasza chęć zamiany baterii i na tym jego rola… Czytaj dalej→

Żaden zawód nie jest bezpieczny

Z rezerwą przyjmuję dane wynikające ze sprawozdań przygotowywanych na zlecenie, ponieważ autonomiczność pracowni jest podobna do mediów – za publikowanymi treściami stoi właściciel, który realizuje swoje cele. Przez wspominany pryzmat z ciekawością zapoznałem się z danymi udostępnionymi przez znanego, amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych, który sporządził raport poświęcony utracie pojemności akumulatorów trakcyjnych po przejechaniu około 320… Czytaj dalej→

Raty w górę

Z informacji opublikowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynika, że na dofinansowanie do leasingu samochodów elektrycznych w ramach programu: „Mój elektryk” zostało zaledwie 35 milionów złotych. Zdaniem ekspertów, zapaść dotacji spowoduje podniesienie wysokości rat dla właścicieli elektryków, co z kolei spowolni i tak niezbyt dynamiczny rozwój polskiej elektromobilności. Jednocześnie w… Czytaj dalej→

Półprzewodnikowe kosztowności

Dzisiaj już nie tylko zakup stanowi inwestycje. Utrzymanie sprawności do tanich także nie należy. Nowe technologie są fascynujące i na stałe zagościły w naszym życiu, a konsekwencją stosowania coraz bardziej zaawansowanych systemów pokładowych opartych na półprzewodnikach pociąga za sobą wyższe koszty zakupu, eksploatacji, a także istotnie większe kwoty za serwisowanie i naprawy. Z badań przeprowadzonych… Czytaj dalej→

Żadnych wniosków

Czas upływa, a sensownych wniosków z obserwacji rynku brak. Dzisiaj średnia cena salonowego auta z napędem tradycyjnym zbliżyła się do 190 000 złotych, a elektrycznego oscyluje w przedziale od 250 do 260 000 złotych. Podane kwoty odnoszą się do średniego wyposażenia samochodów większych niż miejskie. Mimo to, w nadchodzącym roku będzie jeszcze drożej, ponieważ wejdzie… Czytaj dalej→