Konsolidacja marek

Trzy światowe marki motoryzacyjne, postanowiły połączyć siły i wspólnie przygotować konstrukcję do budowy aut z napędem elektrycznym. Kwota jaką przeznaczą na realizację zamierzenia, to 23 miliardy euro do 2030 roku. W ramach kooperacji, wspólna platforma będzie wykorzystywana do budowy elektrycznych: Renault, Nissan’a i Mitsubishi. Już za kilka tygodni trafi do nowego Nissan’a Ariya i Megane… Czytaj dalej→

Połączymy się?

Trudno dzisiaj znaleźć producenta w branży motoryzacyjnej, który by nie rozwijał samochodowej, elektroniki pokładowej. Dzisiaj w autach mamy 100 mln linii kodu, w samolocie pasażerskim około 15 milionów. Eksperci, szacują, że do końca dekady pojazdy będą uzbrojone w blisko 300 mln linii kodu. Zaczną się komunikować między sobą i z infrastrukturą drogową – znakami, sygnalizatorami…. Czytaj dalej→

Kasy już brak

Wystarczyła zaledwie na dwa tygodnie. 07 stycznia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do programu: „Plus wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, a 21 stycznia środków już zabrakło. Dedykowane 315 milinów złotych, fundusz wyczerpał na dopłaty do ładowarek prądu stałego o mocy co najmniej 150 kW…. Czytaj dalej→

Odwrót od elektromobilności

Przy otwartości na elektromobilność przyznaję, że nie podzielam sposobu, w jaki zmusza się kierowców do przesiadania do aut elektrycznych. Szczególnie w naszym kraju wszelkiego rodzaju, zakazy, nakazy wywołują sprzeciw i opór społeczny. W związku z tym, kolejne wytyczne Parlamentu Europejskiego szkodzą nie tylko polskiej, ale także europejskiej motoryzacji napędzanej prądem. Najzabawniejsze jest to, że wielu… Czytaj dalej→

Wartość rynku rośnie

Temat elektryfikacji motoryzacji jest już przesądzony i to na całym świecie. W konsekwencji próżno dzisiaj szukać koncernu samochodowego, któryby nie oferował modeli elektrycznych. Zmieniają się technologie, a wraz z nimi rośnie zapotrzebowanie na komponenty niezbędne do budowy nowych aut. Kluczowym bezwątpienia są baterie. Zapotrzebowanie na ogniwa do elektryków rośnie każdego roku o 30%. Według analityków… Czytaj dalej→

Business is business

Dzisiaj, przynajmniej w Polsce trudno wypatrzeć stację do ładowania samochodów elektrycznych na stacji paliw płynnych, a tym bardziej punkt wymiany ogniw zasilających elektryka. Najprawdopodobniej obraz się zmieni wraz ze zmianami wprowadzanymi przez światowe koncerny paliwowe. Shell porozumiewa się z Nio Power (chińska firma budująca stacje, szybkiej wymiany baterii) i chce na stacjach budować punkty wymiany… Czytaj dalej→

Nie w tym kierunku

Bez dedykowanej aplikacji na smartfonie nie pojedziesz, to jedno z doświadczeń kierowców samochodów elektrycznych, którzy korzystają z tzw. publicznych stacji ładowania. Nie ma apki – nie ma ładowania. Do tego bardzo często operator sieci wymaga podpiętej, przedpłaconej karty płatniczej, a bywają tacy, którzy oczekują adresu e-mail, marki i modelu samochodu wraz z numerem rejestracyjnym. Uciążliwość… Czytaj dalej→

elektrykami

Twarde dane

Co jakiś czas piszę ile elektryków brakuje do zapowiadanego na 2025 rok miliona. Koniec roku 2021 zamknął się z liczbą w pełni elektrycznych 18 795 i hybrydowych (plug-in), czyli z silnikiem spalinowym i elektrycznym z możliwością naładowania baterii z gniazdka 19 206. Wynika z tego, że do wspomnianej liczby w 2025 roku brakuje 981 205… Czytaj dalej→