Zmowa przeciw pierwszemu elektrykowi

Pewnie nie wszyscy wiedzą, że pierwsze samochody z napędem elektrycznym jeździły po Stanach Zjednoczonych już 1996 roku. Wówczas to, General Motors, zapowiedziało, że wprowadza na rynek motoryzacyjny auto elektryczne. Model był nazwany EV 1 (electric vehicle), co można przetłumaczyć „elektryczny samochód jeden”.

Prace nad EV, koncern prowadził już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Samochód koncepcyjny GM pokazało w 1990 roku. Prototypy jeździły od 1994 roku, a premiera auta dla klientów ze Stanów odbyła się jesienią 1996 roku. Jeszcze w tym samym roku samochód trafił do „sprzedaży”.

Właścicielem EV 1 można było zostać w Kalifornii i Arizonie. Auto było dostępne w specjalnym programie leasingowym, który trwał do 2003 roku. W sumie do klientów trafiło 1 117 elektryków. Samochody cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i popularnością. Powodzenie EV 1 od GM, zapowiadało przełom w motoryzacji i wielki sukces producenta.

Tym dziwniejszy był sposób zakończenie projektu. W 2003 roku, samochody, leasingobiorcą zostały odebrane i zniszczone. Jeżeli wierzyć pogłoskom stało się tak na wskutek zmowy koncernów paliwowych, które w EV 1 upatrywały zaburzenia na rynku motoryzacyjnym swoich interesów i zablokowały dalszy rozwój projektu.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...