Wlepka

Cena 5 złotych, brak 500 złotych. Na tę chwilę jeszcze nieużyteczna, ale za chwilę niezbędna. Będzie stanowiła podstawę do jazdy samochodem w mieście. Przepisy pozwalające samorządom na jej wprowadzenie są już gotowe, tylko jeszcze nie ma wydzielonych stref, w których będzie obowiązywała – zielona z białymi napisami, ośmiokątna naklejka na przednią szybę wraz z numerem tablicy rejestracyjnej, nazwą miasta, rocznikiem pojazdu i rodzajem paliwa. Najprawdopodobniej, najszybciej pojawi się w Warszawie i Krakowie. Prezydenci wymienionych miast od dawna zapowiadają wprowadzenie stref czystego transportu i wyrugowanie z ruchu, wiekowych aut z napędem diesla. Tak na marginesie, obecna, średnia wieku, używanego samochodu nad Wisłą, to 15 i pół roku, zatem faktycznie, wprowadzenie SCT może skutecznie ograniczyć ruch w polskich aglomeracjach, a przy okazji zasilić lokalne budżety. Wpływy będą pochodziły z nakładanych mandatów, a także czasowych zgód na wjazd, których wartość ustalą lokalni decydenci głosami radnych. Pierwotne plany zakładały opłatę za wjazd do strefy na poziomie kilkudziesięciu złotych – około trzydziestu. Brak „paragonu” za przednią szybą będzie skutkował mandatem w wysokości 500 złotych, usankcjonowanym Artykułem 96c. Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych”. Dodatkowo gminy będą miały prawo ustalać obowiązujący w obszarze strefy standard emisji spalin np. Euro 4 albo Euro 5, a także określić maksymalny wiek samochodu dopuszczonego do poruszania się w SCT. W efekcie przepisy i naklejka w całej Polsce te sama, jednak w każdej gminie mogą wyznaczać rożne normy czystości spalin. I tak np. spełnienie warunków dopuszczenia do ruchu w Toruniu, nie będzie tożsame ze zgodą na podróżowanie w Bydgoszczy. Strefa, strefie nie równa, a w efekcie bałagan, zamieszanie, awantury ze służbami porządkowymi. W stolicy, urzędnicy od kwietnia pracują nad wyznaczeniem stref. Szacują, że pierwsze znaki pojawią się w centrum w 2023 roku, a prace z oznakowaniem obszarów czystego transportu potrwają do końca 2024 roku. Z kolei w Krakowie, SCT będą obowiązywały od 01 czerwca 2024 roku.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...