Nieprzerwanie trwają prace nad udoskonaleniem naszej codzienności. Krócej, szybciej, dalej, wygodniej, przyświeca także inżynierom pracującym nad ogniwami przyszłości – bateriami, które zasilą m.in. auta elektryczne. Znawcy tematu twierdzą, że te, dopiero jawią się w wizjach przyszłości swoich wynalazców, ale póki, co znany z niezawodności, japoński producent samochodów zarejestrował kolejny patent na budowę akumulatora ze stałym elektrolitem. Warto dodać, że stały elektrolit w przeciwieństwie do obecnie stosowanego – ciekłego umożliwia dwukrotnie większy zasięg auta elektrycznego na jednym ładowaniu i zapewnia trzy razy krótszy czas ładowania, zatem rozwiązanie może istotnie zrewolucjonizować świat motoryzacji przyszłości. Koncern samochodowy w okresie od 2000 do 2022 roku zgłosił 1 331 patentów, a to trzy razy więcej aniżeli firma związana z branżą elektroniczną i 445 patentami. Twórcom ogniwa z sukcesami udało się rozwiązać wiele problemów technicznych natomiast pozostaje jeszcze jeden – koszt produkcji. Obecnie wytworzenie akumulatora ze stałym elektrolitem jest cztery razy droższe aniżeli powszechnie stosowanego ogniwa litowo-jonowego, które w przypadku samochodu elektrycznego jest jego najdroższym elementem i pochłania blisko 40% ceny całego EV. Zmienia się jednak konstrukcja, materiały, technologia, procesy produkcyjne. W rezultacie obie japońskie firmy, połączyły swoje siły i powołały do życia spółkę joint venture, która skupiła się na produkcji akumulatorów przyszłości do stosowania w autach elektrycznych. W efekcie firma produkująca samochody, zarejestrowała do ruchu pierwsze EV zasilane z akumulatorów ze stałym elektrolitem. Do końca 2030 roku, japoński wytwórca legendarnych modeli, zainwestuje blisko 14 miliardów dolarów w rozwój technologii akumulatorów trakcyjnych. W drugiej połowie, trwającej dekady, planuje obniżyć cenę zestawu baterii do EV o połowę i ma ku temu podstawy. Dysponuje doświadczeniem gromadzonym, nieprzerwanie od lat 90 ubiegłego wieku. Jednocześnie za cel stawia sobie osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej do 2050 roku.
09sierpień