Stały nie płynny

Nieprzerwanie trwają prace nad udoskonaleniem naszej codzienności. Krócej, szybciej, dalej, wygodniej, przyświeca także inżynierom pracującym nad ogniwami przyszłości – bateriami, które zasilą m.in. auta elektryczne. Znawcy tematu twierdzą, że te, dopiero jawią się w wizjach przyszłości swoich wynalazców, ale póki, co znany z niezawodności, japoński producent samochodów zarejestrował kolejny patent na budowę akumulatora ze stałym elektrolitem. Warto dodać, że stały elektrolit w przeciwieństwie do obecnie stosowanego – ciekłego umożliwia dwukrotnie większy zasięg auta elektrycznego na jednym ładowaniu i zapewnia trzy razy krótszy czas ładowania, zatem rozwiązanie może istotnie zrewolucjonizować świat motoryzacji przyszłości. Koncern samochodowy w okresie od 2000 do 2022 roku zgłosił 1 331 patentów, a to trzy razy więcej aniżeli firma związana z branżą elektroniczną i 445 patentami. Twórcom ogniwa z sukcesami udało się rozwiązać wiele problemów technicznych natomiast pozostaje jeszcze jeden – koszt produkcji. Obecnie wytworzenie akumulatora ze stałym elektrolitem jest cztery razy droższe aniżeli powszechnie stosowanego ogniwa litowo-jonowego, które w przypadku samochodu elektrycznego jest jego najdroższym elementem i pochłania blisko 40% ceny całego EV. Zmienia się jednak konstrukcja, materiały, technologia, procesy produkcyjne. W rezultacie obie japońskie firmy, połączyły swoje siły i powołały do życia spółkę joint venture, która skupiła się na produkcji akumulatorów przyszłości do stosowania w autach elektrycznych. W efekcie firma produkująca samochody, zarejestrowała do ruchu pierwsze EV zasilane z akumulatorów ze stałym elektrolitem. Do końca 2030 roku, japoński wytwórca legendarnych modeli, zainwestuje blisko 14 miliardów dolarów w rozwój technologii akumulatorów trakcyjnych. W drugiej połowie, trwającej dekady, planuje obniżyć cenę zestawu baterii do EV o połowę i ma ku temu podstawy. Dysponuje doświadczeniem gromadzonym, nieprzerwanie od lat 90 ubiegłego wieku. Jednocześnie za cel stawia sobie osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...