Nadchodzi nowe

Od pewnego czasu w sieci pojawiają się doniesienia, że pod pretekstem dbania o bezpieczeństwo na drogach, politycy Parlamentu Europejskiego pracują nad zmianami w prawach jazdy. Restrykcje mają dotknąć nie tylko seniorów i młodych kierowców, ale wszystkich posiadaczy uprawnień kategorii „B”, czyli w obecnej formule umożlwiającej prowadzenie pojazdów do 3,5 tony, a także pikapów, kamperów, małych… Czytaj dalej→

Jak to robią Anglicy?

Brytyjczycy nie od wczoraj należą do prymusów elektromobilności. Namiętnie wymieniają pojazdy na sok z dinozaura na elektryczne, ekologiczne. Fala wymian jest tak wysoka, że złomowiska nie nadążają z przyjmowaniem samochodów, a władze Londynu mają poważne problemy z wypłatami dotacji w wysokości 2 000 funtów do zakupu nowego auta. Jedną z wielu przyczyn obecnego stanu rzeczy… Czytaj dalej→

Energia elektryczna z jezdni

Systematycznie docierają informacje, o kolejnych, przełomowych wynalazkach w dziedzinie akumulatorów trakcyjnych dedykowanych dla EV. Raz z publikacji można się dowiedzieć o pierwszej na świecie, cudownej baterii półprzewodnikowej, której właściwości zapewnią 10 krotnie wyższą wydajność i wytrzymałość na ładowanie niż obecne litowo-jonowe. Innym razem można przeczytać o wchodzących na rynek akumulatorach ze stałym elektrolitem, których ładowanie… Czytaj dalej→

Będziemy płacić

Do końca 2024 roku kierowcy zapłacą jednorazowy haracz za korzystanie z samochodu z napędem spalinowym, a wysokość daniny będzie uzależniona od normy Euro, którą spełnia pojazd. Jednym słowem, czym nowsze auto tym stawka niższa, a czym starsze tym wyższa. Wprowadzenie kolejnego obciążenia finansowego dla użytkowników pojazdów z napędem tradycyjnym jest pokłosiem politycznej batalii o zakaz… Czytaj dalej→

Nie taka była umowa

Stosunkowo szybko umknęła dekada od chwili, w której po długiej przerwie do świata motoryzacji ponownie wjechały auta elektryczne. Jeszcze dziesięć lat temu producenci teoretycznie dzielili się zyskiem z użytkownikami pojazdów na prąd, chwaląc m.in. możliwość ładowania akumulatorów trakcyjnych w warunkach domowych w taniej taryfie nocnej. Czasy się zmieniły, a wraz z nimi nie tylko pojemność… Czytaj dalej→

Sieciowy kłopot

Elektryfikacja europejskiej motoryzacji nie ogranicza się jedynie do samochodów osobowych, swoim zasięgiem obejmuje również auta dostawcze w tym ciągniki siodłowe – popularne w ostatnim czasie z przekazów medialnych o „wyścigach słoni” na autostradach i ekspresówkach. Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych już zostało przegłosowane przez Parlament Europejski i czeka jedynie na podpisy niezliczonych instytucji unijnych, żeby… Czytaj dalej→

O tym się nie pisze

Opłata polisy OC za samochód elektryczny, kwotowo raczej nie odbiega od obowiązkowej składki za auto z napędem tradycyjnym. Oscyluje w granicy 550 złotych. Różnicę widać w przypadku ubezpieczenia AC. Za czteroletniego, bateryjnego Nissana, właściciel, który używa auto do celów prywatnych, dysponuje garażem oraz pełnymi zniżkami za bezszkodową jazdę – zapłaci na rok około 2 000… Czytaj dalej→

Przełom

Znany japoński producent samochodów zapowiada, że w 2026 roku wprowadzi na rynek nowy typ baterii, która umożliwi pokonanie 1000 kilometrów na jednym ładowaniu, a czas uzupełniania prądu w ogniwach do 80 procent pojemności z użyciem ładowarki dużej mocy zajmie w granicach od 20 do 30 minut. Rozwiązanie stosuje w hybrydach i w ciągu trzech lat… Czytaj dalej→