Przełom

W piątek 20. kwietnia w Ministerstwie Energii – firmy: Grupa Lotos, Poczta Polska, Telewizja Polska, Enea Serwis i Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy podpisały porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju polskiej elektromobilności. Na bazie podpisanego dokumentu, firmy będą ze sobą kooperowały w zakresie budowy infrastruktury do ładowania aut elektrycznych oraz dystrybucji energii. Efektem współpracy ma… Czytaj dalej→

Warto to naprawić

Do Stref Czystego Transportu, które będą mogły powstawać w polskich miastach w oparciu o ustawę o elektromobilności, nie będą miały prawa wjazdu samochody o napędzie elektryczno-spalinowym (PHEV – plug-in). Samochody elektryczne wspomagane silnikiem benzynowym z możliwością doładowania baterii z sieci w ruchu miejskim niczym nie różnią się od auta elektrycznego. Samochód w zatłoczonej aglomeracji, napędza… Czytaj dalej→

Trzy sposoby naładowania „elektryka”

Auta napędzane energią elektryczną można naładować w domu, korzystając z zestawu, który jest sprzedawany wraz z samochodem lub można też dokupić stację. Innym sposobem jest wykorzystywanie publicznych stacji do ładownia. Ostatnim zaś, są supercharger’y – stacje szybkiego ładowania. W codziennym użytkowaniu największą popularnością cieszy się ładowanie baterii w domu lub w pracy. Zasadniczo w miejscach,… Czytaj dalej→

Konkretne rozwiązanie FNT

W tym roku ma powstać Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Z pełną mocą zacznie pracować od przyszłego. Będzie miał status celowego. Z jego zasobów będą rozdzielane środki i sponsorowane strategiczne dla rozwoju polskiej elektromobilności decyzje. Zarządzanie funduszem znajdzie się w kompetencjach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który będzie organizował konkursy i nabory projektów. FNT będzie… Czytaj dalej→

chaos

Chaos nie jest rozwiązaniem

Wcześniej pisałem, że integralnym elementem rozwoju elektromobilności jest budowa infrastruktury do ładowania baterii w samochodach, czyli stacji. Przytoczyłem m.in. przykład z Norwegii. Kraju bezsprzecznie wiodącego w wdrażaniu elektromobilności. Norwegowie bardzo precyzyjne typowali miejsca do budowy stacji. Mimo to, po wybudowaniu okazało się, że lokalizacje nie do końca spełniły oczekiwania posiadaczy aut elektrycznych, którzy mieli ładować… Czytaj dalej→

Czyste strefy w miastach

Samorządy miast już za chwilę będą mogły tworzyć tzw. „strefy czystego transportu”. Do ruchu w strefach będą dopuszczone tylko samochody z napędem elektrycznym, wodorowym względnie na gaz ziemny. Szkoda, że zabrakło miejsca dla aut z napędem elektryczno-spalinowym typu Plug-in, które większość trasy w mieście pokonują na silniku elektrycznym. Jest to o tyle ważne, że auta… Czytaj dalej→

pisanie

Warto pisać

Jeszcze kilka tygodni temu zastanawiałem się nad celowością pisania bloga. Dzięki Wam nie mam już najmniejszych wątpliwości – było warto. Dziękuję za przesyłane maile. Jednocześnie proszę o cierpliwość. Systematycznie odpisuję, tak, żeby nikt nie został bez odpowiedzi. Przesłane na: kontakt@rzecznik-ektromobilnosci.pl e-maile potwierdzają, że niejeden z nas jest zainteresowany kupnem samochodu elektrycznego. Jednak wielu rezygnuje powodowanych… Czytaj dalej→

Ważne jest miejsce

Nasi zachodni sąsiedzi przyznają, że mimo świadomości ekologicznej i entuzjazmu dla rządowego programu elektromobilności, póki, co efekty odbiegają od satysfakcjonujących. Nieprzerwanie budują infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych, ale ekonomicznie na dzisiaj przedsięwzięcie się nie spina. Wciąż jest za mało „elektryków” na niemieckich drogach. Z pewnością dla naszego programu, to kolejne, po norweskim bardzo cenne doświadczenie…. Czytaj dalej→