Jak stoi, to nie zarabia

W transporcie pojazd, który stoi nie zarabia. Pieniążki płyną wówczas, gdy jest w ruchu. Kluczowa zasada obowiązująca w przewozach, bezlitośnie odsłania kolejny mankament motoryzacji poruszanej energią elektryczną. W ostatnim czasie bardzo często słyszymy o „przerwanym łańcuchu dostaw” nawet cukru zabrakło, ponieważ ciągniki siodłowe zaopatrujące popularne sieci handlowe utknęły w trasie? Trudno, zatem sobie wyobrazić dostawę prowadzaną popularnym tirem z wybrzeża na południe Polski mając na uwadze zasięg auta elektrycznego do tego ciągnącego kontener wspomnianego wyżej cukru. Liczba postojów i czas potrzebny na ładowanie baterii w aucie wydłużyłby podróż o kilkanaście godzin być może nawet dzień. Problem doskonale rozumie CJPT – Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, czyli spółka, którą tworzą Toyota, Isuzu i Hino oraz firma logistyczna Yamato Transport. Firmy współpracują przy zaprojektowaniu i wdrożeniu przenośnych, wymiennych, ogniw zasilających pojazdy, szczególnie wagi ciężkiej. Punktem wyjścia jest stałe utrzymanie „dostawczaka” w ruchu w zamieniających się warunkach drogowych. Dostosowanie wymiennego ogniwa do rzeczywistych potrzeb, a nie gromadzenie energii na zapas. W praktyce, to mniejsze, lżejsze baterie. Uwolnienie kierowcy od ładowania w trasie, które pochłania czas, a zatem pieniądze. Dodatkową korzyścią płynącą z rozwiązania byłaby możliwość zredukowania kosztów związanych z rozbudową infrastruktury do ładowania i przesyłu energii elektrycznej. Zrównoważenie zapotrzebowania na prąd w ciągu doby. Baterie można by ładować np. w nocy, zatem podczas zmniejszonego poboru mocy i w tańszej taryfie. Ładowanie nie miałoby żadnego wpływu na mobilność floty. Firma chce pójść jeszcze dalej. Pracuje nad własnym modelem ciągnika zasilanego z wymiennych akumulatorów. Mało tego do kooperacji zaprasza wszystkich zainteresowanych. Zdaniem przedstawicieli CJPT, wymiana doświadczeń i opracowanie na globalną skalę uniwersalnych rozwiązań w dziedzinie zasilania elektryków istotnie może obniżyć koszty i przyspieszyć rozwój elektromobilności w sektorze aut użytkowych.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...