Będziemy płacić

Do końca 2024 roku kierowcy zapłacą jednorazowy haracz za korzystanie z samochodu z napędem spalinowym, a wysokość daniny będzie uzależniona od normy Euro, którą spełnia pojazd. Jednym słowem, czym nowsze auto tym stawka niższa, a czym starsze tym wyższa. Wprowadzenie kolejnego obciążenia finansowego dla użytkowników pojazdów z napędem tradycyjnym jest pokłosiem politycznej batalii o zakaz… Czytaj dalej→

Nie taka była umowa

Stosunkowo szybko umknęła dekada od chwili, w której po długiej przerwie do świata motoryzacji ponownie wjechały auta elektryczne. Jeszcze dziesięć lat temu producenci teoretycznie dzielili się zyskiem z użytkownikami pojazdów na prąd, chwaląc m.in. możliwość ładowania akumulatorów trakcyjnych w warunkach domowych w taniej taryfie nocnej. Czasy się zmieniły, a wraz z nimi nie tylko pojemność… Czytaj dalej→

Sieciowy kłopot

Elektryfikacja europejskiej motoryzacji nie ogranicza się jedynie do samochodów osobowych, swoim zasięgiem obejmuje również auta dostawcze w tym ciągniki siodłowe – popularne w ostatnim czasie z przekazów medialnych o „wyścigach słoni” na autostradach i ekspresówkach. Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych już zostało przegłosowane przez Parlament Europejski i czeka jedynie na podpisy niezliczonych instytucji unijnych, żeby… Czytaj dalej→

O tym się nie pisze

Opłata polisy OC za samochód elektryczny, kwotowo raczej nie odbiega od obowiązkowej składki za auto z napędem tradycyjnym. Oscyluje w granicy 550 złotych. Różnicę widać w przypadku ubezpieczenia AC. Za czteroletniego, bateryjnego Nissana, właściciel, który używa auto do celów prywatnych, dysponuje garażem oraz pełnymi zniżkami za bezszkodową jazdę – zapłaci na rok około 2 000… Czytaj dalej→

Przełom

Znany japoński producent samochodów zapowiada, że w 2026 roku wprowadzi na rynek nowy typ baterii, która umożliwi pokonanie 1000 kilometrów na jednym ładowaniu, a czas uzupełniania prądu w ogniwach do 80 procent pojemności z użyciem ładowarki dużej mocy zajmie w granicach od 20 do 30 minut. Rozwiązanie stosuje w hybrydach i w ciągu trzech lat… Czytaj dalej→

Na starość tylko torba i kij

Po dyktacie narzucającym przesiadanie się do samochodów elektrycznych po 2035 roku, przyszedł czas na kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Już od 01 stycznia 2024 roku Unia Europejska planuje wprowadzić zaostrzone przepisy w stosunku do 65-latków. Wspomniani, co dwa lata mają przechodzić obowiązkowe badania lekarskie albo dożywotnio utracą swoje prawa jazdy. Z kolei po przekroczeniu siedemdziesiątki,… Czytaj dalej→

Bez zmian

W samochodzie, podobnie jak w domu nad bezpieczeństwem instalacji elektrycznej czuwają bezpieczniki. Znakomita większość kierowców pewnie nie miała okazji przekonać się o skuteczności ich działania i nie ma się czemu dziwić. Wspominane funkcjonują jedynie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu urządzeń elektrycznych znajdujących się w aucie. Co ciekawe, to pomimo złożoności i rosnącej liczby procesorów oraz kodów… Czytaj dalej→

Tylko na TEN-T

Ze wstępnego porozumienia zwartego przez PE i Radę UE, wynika, że autostrady i drogi ekspresowe należące do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do końca 2030 roku zapewnią infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych – co 60 kilometrów. Nad Wisłą w ramach wspominanego układu dróg powstanie 3 800 kilometrów tras. Lokalny TEN-T umożliwi, szybkie, bezpieczne połącznie: Warszawy, Szczecina,… Czytaj dalej→