Elektryczne i autonomiczne

Młodzi ludzie w różnych badaniach dotyczących oczekiwań motoryzacyjnych coraz rzadziej wyrażają fascynacje konkretnymi markami i pragnieniem posiadania własnego samochodu. Do tematu podchodzą pragmatycznie. Od pojazdu oczekują swobody poruszania się za jak najniższą cenę. Stąd w polskich miastach wzrasta popularność współdzielenia się, czyli wypożyczania na minuty. Zwiększa się też oferta pojazdów do wypożyczenia. Zaczęło się od rowerów. Dzisiaj na minuty można wypożyczyć nie tylko rowery, ale coraz częściej skutery, samochody, nawet takie, które umożliwiają transport mebli.

Ewolucja komunikacyjna, której doświadczamy nie tylko dotyczy już zmiany napędu w samochodach. Odchodzenia od silników diesla, czy tradycyjnego na rzecz elektrycznego lub napędzanego gazem, w tym wodorem. Auta mają być przyjazne dla środowiska i wypuszczać do atmosfery, co najwyżej H2O. Idąc dalej, zaprogramowane w taki sposób, żeby przewiozły pasażera z punktu „a” do punktu „b” nie angażując go w prowadzenie. Podczas pokonywania kolejnych kilometrów pasażer chce np. odebrać i odpisać na pocztę, udzielać się na portalach społecznościowych bądź wprowadzić ostatnie zmiany w prezentacji, którą za chwilę przedstawi w pracy. Samochód nie ma być absorbujący pod względem finansowym, utrzymania i prowadzenia. Ma stanowić uzupełnienie komunikacji miejskiej. Ułatwiać, podróżowanie.

Już dzisiaj sztaby konstruktorów, a przede wszystkim specjalistów od IT pracują nad programami, które umożliwią spełnienie marzeń i oczekiwań. Opracowują perfekcyjne mapy. Programy do czytania m.in. znaków. Redukują do zera luki w programach.

W autach bez kierowcy, kluczowym zagadnieniem jest bezpieczeństwo jego użytkowników, jak również kwestie odpowiedzialności w przypadku kolizji. Tutaj nie ma miejsca na błędy. Od zaprogramowanych systemów pokładowych będzie zależało bezpieczeństwo, wybór trasy, dostępność auta w aglomeracji.

Zmiany następują coraz szybciej. Już dzisiaj wiele produkowanych aut jest wyposażonych w samodzielne systemy do parkowania. Przejmują także prowadzenie samochodów w korkach, czy na autostradzie. Nowe rozwiązania pojawiają się prawie każdego dnia. Jedne systemy w krótkim czasie są zastępowane przez nowsze jeszcze bardziej zaawansowane. Ewolucja następuje szybciej niż kiedykolwiek w historii motoryzacji, a producenci samochodów coraz częściej poza autami sprzedają usługi eConnect.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...