Na starość tylko torba i kij

Po dyktacie narzucającym przesiadanie się do samochodów elektrycznych po 2035 roku, przyszedł czas na kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Już od 01 stycznia 2024 roku Unia Europejska planuje wprowadzić zaostrzone przepisy w stosunku do 65-latków. Wspomniani, co dwa lata mają przechodzić obowiązkowe badania lekarskie albo dożywotnio utracą swoje prawa jazdy. Z kolei po przekroczeniu siedemdziesiątki,… Czytaj dalej→

Bez zmian

W samochodzie, podobnie jak w domu nad bezpieczeństwem instalacji elektrycznej czuwają bezpieczniki. Znakomita większość kierowców pewnie nie miała okazji przekonać się o skuteczności ich działania i nie ma się czemu dziwić. Wspominane funkcjonują jedynie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu urządzeń elektrycznych znajdujących się w aucie. Co ciekawe, to pomimo złożoności i rosnącej liczby procesorów oraz kodów… Czytaj dalej→

Tylko na TEN-T

Ze wstępnego porozumienia zwartego przez PE i Radę UE, wynika, że autostrady i drogi ekspresowe należące do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do końca 2030 roku zapewnią infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych – co 60 kilometrów. Nad Wisłą w ramach wspominanego układu dróg powstanie 3 800 kilometrów tras. Lokalny TEN-T umożliwi, szybkie, bezpieczne połącznie: Warszawy, Szczecina,… Czytaj dalej→

Co z tym paliwem?

Jednym z wymiarów europejskiej transformacji motoryzacji są zintensyfikowane prace nad zastosowaniem wodoru w charakterze paliwa samochodowego. Nie wdając się w szczegóły, finalnym efektem ma być zredukowanie ceny wodoru do poziomu akceptowalnego dla kierowców, a tym samym powszechnego stosowania do napędów elektrycznych. Pod koniec minionego roku, kilogram wodoru na publicznych stacjach do tankowania w Stanach Zjednoczonych… Czytaj dalej→

Totalna ściema

Rozwodzenie się nt. zasadności zapisów o zakazie rejestrowania nowych samochodów spalinowych po 2035 roku w obecnej sytuacji pozbawione jest uzasadnienia. Europejczycy zostali postawieni przed faktem dokonanym i suweren musi pogodzić się z decyzjami podjętymi przez wybrańców europejskiego narodu. Zresztą na tym polega polityka, czyli pozbawiania ludzi wpływu na to, co ich bezpośrednio dotyczy, głównie w… Czytaj dalej→

Elektryczne triki

Zima podobnie, jak jazda autostradą nie sprzyja wydajności akumulatorów wysokonapięciowych, stosowanych w samochodach elektrycznych. W obu przypadkach prąd z baterii znika w mgnieniu oka i wydatnie skraca dystans, który może pokonać auto na prąd. Są jednak triki, które łagodzą niedogodności wynikające ze zwiększonego poboru mocy płynącej z akumulatorów. Warto pamiętać, że energia zmagazynowana w baterii… Czytaj dalej→

Rzeczywistość

Kryzys energetyczny, ekonomiczny i rosnące ceny surowców niezbędnych do produkcji samochodów, zbiegły się z popularyzacją motoryzacji napędzanej prądem. Chociaż stwierdzenie „popularyzacja” jest w opisywanym przypadku poważnym nadużyciem, a wręcz manipulacją werbalną – pisząc prawdę, to z politycznym dyktatem. Mamy, zatem kryzys, wojnę, a na to wszystko nałożyły się zakazy i nakazy, narzucające pokochanie samochodów elektrycznych… Czytaj dalej→

żarówka

Zwykła żarówka

Dyrektywa PE, przyjęta w połowie lutego br., sankcjonująca zakaz rejestrowania samochodów z napędem innym niż elektryczny po 2035 roku, wywołała mnóstwo emocji. Spadła lawina komentarzy, często bardzo skrajnych. Niewątpliwie warto przy tej okazji przypomnieć inną rewolucję techniczną, której doświadczyliśmy, a mianowicie przejście od żarówek żarowych do LED. Zapewne wielu czytających zadaje sobie teraz pytanie, o… Czytaj dalej→