Europejskie firmy znikają z rynku

Po cichu rynek na Starym Kontynencie przejmują firmy z Indii, Meksyku, Maroka, Turcji, oferując produkty o 40 procent taniej niż europejskie. Powód jest prosty – mniejsze koszty produkcji, wywołane niższymi standardami bezpieczeństwa, wymogami środowiskowymi i wieloma innymi. Jednym z wielu przykładów mechanizmu działania „dzikiej” konkurencji jest wytwarzanie akcesoriów do samochodów, szczególnie elektrycznych. W Europie produkcja… Czytaj dalej→

Porozumienia brak – tracą klienci

Od wielu lat europejscy producenci chcą połączyć siły w walce z konkurencją z Chin. Celem współpracy miał być zunifikowany model samochodu elektrycznego na każdą kieszeń, cena nie miała przekraczać 20 000 euro. Jednak Niemcy odmówili kooperacji z Francuzami. W efekcie w ciągu dwóch najbliższych lat trudno będzie oczekiwać ekonomicznego auta na prąd produkowanego w Unii…. Czytaj dalej→

Darmowe paliwo

Stosunkowo często odpowiadam na pytania dotyczące ekonomicznego uzasadnienia dla dokonania zmiany w domowym garażu. Wątpliwości rozmówców wypływają z kilku źródeł. Jednym z wielu są niedopowiedzenia, często także tendencyjnie postawiona teza o rzekomych oszczędnościach. Prawdę pisząc, trudno przyznać, że ładowanie samochodu elektrycznego z publicznych stacji jest tanie, a cena przejechania jednego kilometra elektrykiem niższa w porównaniu… Czytaj dalej→

Power Swap Station

W 2016 roku William Li stworzył startup o nazwie Nio. Dwa lata późnij wybudował pierwszą w sieci stację wymiany akumulatorów trakcyjnych w EV, którą nazwał Power Swap Station. Rozwiązanie skutecznie zastępuje czasochłonne ładowanie szybką wyminą. Właściciel elektryka podjeżdża na stację wymiany zasilania i w systemie infotainment zgłasza chęć zamiany baterii i na tym jego rola… Czytaj dalej→

Półprzewodnikowe kosztowności

Dzisiaj już nie tylko zakup stanowi inwestycje. Utrzymanie sprawności do tanich także nie należy. Nowe technologie są fascynujące i na stałe zagościły w naszym życiu, a konsekwencją stosowania coraz bardziej zaawansowanych systemów pokładowych opartych na półprzewodnikach pociąga za sobą wyższe koszty zakupu, eksploatacji, a także istotnie większe kwoty za serwisowanie i naprawy. Z badań przeprowadzonych… Czytaj dalej→

Żadnych wniosków

Czas upływa, a sensownych wniosków z obserwacji rynku brak. Dzisiaj średnia cena salonowego auta z napędem tradycyjnym zbliżyła się do 190 000 złotych, a elektrycznego oscyluje w przedziale od 250 do 260 000 złotych. Podane kwoty odnoszą się do średniego wyposażenia samochodów większych niż miejskie. Mimo to, w nadchodzącym roku będzie jeszcze drożej, ponieważ wejdzie… Czytaj dalej→

Czar prysł

Ponad 10 lat temu zaczęła się współczesna historia małego wynalazku, który rozpoczął rewolucję. Zapoczątkował renesans motoryzacji napędzanej prądem, która nieprzerwanie trwa do dzisiaj. Jednak upływający czas jest nieubłagany nawet dla słynącej kiedyś z jakości marki BMW. Właściciele miejskich „i3” zmuszeni są do wymiany akumulatora trakcyjnego w pierwszych egzemplarzach pochodzących z 2013 roku. Dla uściślenia należy… Czytaj dalej→

Zaskakująca popularność

Od dawna wiadomo, że największą poczytnością cieszy się news burzący społecznie akceptowalny porządek. Niewątpliwie wspomnianym jest informacja płynąca z odległej Islandii. Otóż nordyccy decydenci narzucili na właścicieli pojazdów bateryjnych kolejną daninę, której wysokość zależy od ilości przejechanych po wyspie kilometrów. Rozwiązanie jest kontrowersyjne, co najmniej z dwóch powodów. Podatek obejmuje napędy hybrydowe i w pełni… Czytaj dalej→