Żaden zawód nie jest bezpieczny

Z rezerwą przyjmuję dane wynikające ze sprawozdań przygotowywanych na zlecenie, ponieważ autonomiczność pracowni jest podobna do mediów – za publikowanymi treściami stoi właściciel, który realizuje swoje cele. Przez wspominany pryzmat z ciekawością zapoznałem się z danymi udostępnionymi przez znanego, amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych, który sporządził raport poświęcony utracie pojemności akumulatorów trakcyjnych po przejechaniu około 320… Czytaj dalej→

Raty w górę

Z informacji opublikowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynika, że na dofinansowanie do leasingu samochodów elektrycznych w ramach programu: „Mój elektryk” zostało zaledwie 35 milionów złotych. Zdaniem ekspertów, zapaść dotacji spowoduje podniesienie wysokości rat dla właścicieli elektryków, co z kolei spowolni i tak niezbyt dynamiczny rozwój polskiej elektromobilności. Jednocześnie w… Czytaj dalej→

Rzeczywistość kontra polityka

„Niewidzialna ręka rynku” – (z ang. invisible hand – metafora użyta przez Adama Smitha w jego książce pt.: „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”), ponownie zrobiła swoje. Rynek boleśnie dla europejskich producentów zweryfikowali klienci. Zainteresowanie autami na baterie stale maleje i żadne polityczne dyrektywy na ekonomiczne problemy koncernów samochodowych i ich kooperantów nie pomagają…. Czytaj dalej→

Dofinansowanie do używek

Jeżeli wierzyć w zapowiedzi rządu, w trakcie przygotowywania jest program dopłat do zakupu elektrycznych samochodów używanych. Na wsparcie planuje się przeznaczyć około 1,6 mld złotych w bliżej nieokreślonym czasie. Póki, co, to dwa razy więcej niż w przypadku dotacji w ramach działania obecnego programu: „Mój elektryk”. Kwota wsparcia w nowej inicjatywie ma oscylować w granicach… Czytaj dalej→

Ładowanie z mocą 1 MW

Co jakiś czas pojawiają się sensacyjne informacje o wynalazkach skracających czas ładowania samochodów elektrycznych. Producenci wręcz prześcigają się w doniesieniach, o pobiciu nowego rekordu mocy, pojemności baterii, czasu ładowania, zasięgu. Właśnie niemiecki gigant spod znaku gwiazdy ogłosił, że ciągnik siodłowy naładował mocą 1 megawata, a megawat, to 1 000 kW (kilowatów) lub milion wattów. eActros… Czytaj dalej→

Amerykański lider

Podobno drgnęła sprzedaż samochodów elektrycznych nad Wisłą. Jeżeli zaufać statystykom, Rodacy od stycznia do końca marca 2024 roku kupi 4 191 aut na prąd. Jednocześnie udział pojazdów bateryjnych w rynku zbliżył się do 3 procent, a hybrydowych osiągnął blisko 47 procent. Tradycyjnych na benzynę 36,4 procent, a olej napędowy 7,9 procent. Dane pochodzą z badań… Czytaj dalej→

Znowu pod prąd

W ostatnim czasie elektryki nie mają najlepszego publicity. Pożary, kosztowne naprawy, ceny wymiany baterii, nie zachęcają do zakupów nawet na promocjach. Do wszystkich niepowodzeń dołożyły się jeszcze firmy ubezpieczeniowe. Niektóre m.in. na Wyspach Brytyjskich wykreśliły z listy pewne modele EV albo ustawiły minimalne stawki asekuracji na poziomie zaporowym. Na „the blacklist” znalazły się głównie marki… Czytaj dalej→

Co z tą technologią?

Liczne zapowiedzi odnoszące się do technologii produkcji ogniw przyszłości nie zmieniają faktu, że od ponad 25 lat najpopularniejsze są akumulatory litowo-jonowe. Ze wspomnianych zasilane są hulajnogi, rowery, skutery, super samochody, elektronarzędzia oraz niezliczone inne. Trudno w wyliczance pominąć przedmioty codziennego użytku, jak telefony, czy tablety. Obecna popularność rozwiązania wynika przede wszystkim z kosztów produkcji, które… Czytaj dalej→