Zmiana pokolenia

Współczesne auta są coraz bardziej towarzyskie i pragną kontaktu z człowiekiem. Mówią, piszą, wchodzą w interakcje. Dzięki połączeniu z internetem, oferują ogromną liczbę usług i stają się przez to bardzo absorbujące. Zmieniają podstawową funkcję samochodu, który z pierwotnej roli transportowej, przeobraża się z centrum rozrywki – bank informacji o kierowcy. Elektronika pokładowa rejestruje przyzwyczajenia, nawyki, trasy oraz mnóstwo innych, którymi później producenci pojazdów mogą handlować. Cyfrowi przewodnicy w wielu przypadkach, żądają akceptacji, potwierdzenia, wyrażenia zgody na przetwarzanie danych. W zamian podpowiadają miejsca, w których można bezpiecznie zaparkować, czy naładować auto. Sądząc po wynikach badań przeprowadzonych przez globalny serwis Parkopedia działający w 90 krajach świata, kierowcy chętnie nawiązują relacje ze swoimi samochodami i szybko popadają w uzależnienie, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji przyjaźni. Współczesny homo sapiens jest nieustannie w niedoczasie i poddaje się emocjom. W związku z tym, wiedziony przekonaniem, że może zaoszczędzić kilka minut jest wdzięczny za informacje o zatorach drogowych, utrudnieniach, wypadkach, zamkniętych ulicach, objazdach, podpowiedziach nawigacji. Chętnie daje się prowadzić. Osiąga satysfakcję z rezerwacji miejsca do zaparkowania w czasie, w którym inni posiadacze samochodów kłusują wiedzeni nadzieją okazji. Szybko dodam, że przywołana usługa jest dostępna tylko w rozwiniętych krajach Unii, Stanów i w Chinach. W rodzimych warunkach w dalszym ciągu gigantycznych kłopotów dostarcza dopracowanie precyzyjności informacji dotyczących działających stacji do ładowania samochodów elektrycznych i dostępności punktu o rezerwacji z poziomu aplikacji nie pisząc. Niestety cyfrowy świat motoryzacji poza umowną wygodą niesie ze sobą wykluczenie nieco starszych kierowców. Doskonale w nowej rzeczywistości odnajdują się dwie grupy wiekowe. Na Starym Kontynencie ludzie pomiędzy 18, a 24 rokiem życia, a za Wielką Wodą, pomiędzy 35, a 44 rokiem. Co ciekawe młodych ludzi irytuje zbyt duża liczba powiadomień podczas jazdy. Ważne, żeby zabezpieczyć miejsce do pozostawienia auta i z poziomu pojazdu zapłacić za parkowanie. Swoją drogą w Państwie Środka usługa jest traktowania jako standardowa. Interesujący jest także stosunek ankietowanych do gier, czy portali społecznościowych, oferowanych przez jedną z amerykańskich marek. Okazuje się, że pomysł wcale nie jest trafiony i znalazł się w dolnej części tabeli popularności i oczekiwań. Znamienna jest także zmiana podejścia młodego pokolenia do samochodów. Z badań można wysnuć przypuszczenie, że osiągi, moc, przyspieszenie, jakość zastosowanych materiałów do montażu, zeszły na dalszy plan, za to pierwszoplanowe stały się pakiety cyfrowe.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...