Koniec pewnej epoki

Wspominałem o tym, we wcześniejszych publikacjach, że kończy się era posiadania na rzecz wypożyczania – inaczej współdzielenia.

W Stanach Zjednoczonych młodzi ludzie coraz mniej są zainteresowani posiadaniem samochodu, a nawet prawa jazdy. Z przydomowych podjazdów znikają ogromne, paliwożerne pickup’y. Zastępują je małe elektryki, jak BMW i3, czy rodzinne TOYOTY Prius. Mało tego nie każdy z domowników musi mieć swoje auto. Woli współdzielić samochód, rower, skuter, czy hulajnogę. Wykorzystuje w tym celu aplikację mobilną. Rejestruje się u operatora. Znajduje pojazd w najbliższym otoczeniu i po dotarciu do niego uruchamia z wykorzystaniem tabletu, czy telefonu.

Podróże coraz częściej odbywamy sami bądź we dwoje. Wyjątek stanowią podwózki pociech do szkoły i zajęcia poza lekcyjne, ale do tego idealnie nadają się wcześniej wymienione elektryki.

Nowe nawyki komunikacyjne, szybko podchwycili czołowi producenci samochodów. SEAT zbudował model Minimo. Zgrabne w pełni elektryczne, autko miejskie, które modelowo spełnia oczekiwania komunikacyjne w zurbanizowanych metropoliach. Nie sprawia problemów ani z jazdą ani z parkowaniem. System wymiany baterii, uniezależnia Minimo od stacji do ładowania. Dzięki rozwiązaniu rodem ze skuterów, czy rowerów zimniejsza koszty eksploatacji auta w carsheringu nawet o 50%.

Hiszpanie z Seat’a ściśle współpracują z samorządowcami, żeby lepiej poznać problemy związane z mobilnością w aglomeracjach. Dzięki temu dopracować pojazd w każdym najdrobniejszym szczególe. Już w tej chwili można pisać o sukcesie, ponieważ na jednym tradycyjnym miejscu parkingowym można zaparkować dwa Minimo !
Auto zaskakuje paletą rozwiązań z dziedziny IT, która jest integralną częścią jazdy autonomicznej, czyli takiej, w której kierowca przyjmuje na siebie rolę jedynie pasażera. Samochód komunikuje się z otoczeniem. Otaczającą go infrastrukturą oraz z innymi pojazdami wykluczając tym samym kolizje. Rozpoznaje kierowcę. Określa, czy ma ukończone 16 lat, czy 18 lat i w zależności od tego ogranicza prędkość maksymalną do 45 km/h lub do 90 km/h.
Autem można zarządzać, wydając komendy głosowe dotyczące nawigacji, multimediów, wybierania numeru telefonu, czy odbierania i wysyłania wiadomości tekstowych z pokładu Seata.
Z rozwiązań zastosowanych w Minimo będzie korzystała cała Grupa należąca do VW.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...