Żaden zawód nie jest bezpieczny

Z rezerwą przyjmuję dane wynikające ze sprawozdań przygotowywanych na zlecenie, ponieważ autonomiczność pracowni jest podobna do mediów – za publikowanymi treściami stoi właściciel, który realizuje swoje cele. Przez wspominany pryzmat z ciekawością zapoznałem się z danymi udostępnionymi przez znanego, amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych, który sporządził raport poświęcony utracie pojemności akumulatorów trakcyjnych po przejechaniu około 320… Czytaj dalej→

Raty w górę

Z informacji opublikowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynika, że na dofinansowanie do leasingu samochodów elektrycznych w ramach programu: „Mój elektryk” zostało zaledwie 35 milionów złotych. Zdaniem ekspertów, zapaść dotacji spowoduje podniesienie wysokości rat dla właścicieli elektryków, co z kolei spowolni i tak niezbyt dynamiczny rozwój polskiej elektromobilności. Jednocześnie w… Czytaj dalej→

Półprzewodnikowe kosztowności

Dzisiaj już nie tylko zakup stanowi inwestycje. Utrzymanie sprawności do tanich także nie należy. Nowe technologie są fascynujące i na stałe zagościły w naszym życiu, a konsekwencją stosowania coraz bardziej zaawansowanych systemów pokładowych opartych na półprzewodnikach pociąga za sobą wyższe koszty zakupu, eksploatacji, a także istotnie większe kwoty za serwisowanie i naprawy. Z badań przeprowadzonych… Czytaj dalej→

Żadnych wniosków

Czas upływa, a sensownych wniosków z obserwacji rynku brak. Dzisiaj średnia cena salonowego auta z napędem tradycyjnym zbliżyła się do 190 000 złotych, a elektrycznego oscyluje w przedziale od 250 do 260 000 złotych. Podane kwoty odnoszą się do średniego wyposażenia samochodów większych niż miejskie. Mimo to, w nadchodzącym roku będzie jeszcze drożej, ponieważ wejdzie… Czytaj dalej→

Rzeczywistość kontra polityka

„Niewidzialna ręka rynku” – (z ang. invisible hand – metafora użyta przez Adama Smitha w jego książce pt.: „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”), ponownie zrobiła swoje. Rynek boleśnie dla europejskich producentów zweryfikowali klienci. Zainteresowanie autami na baterie stale maleje i żadne polityczne dyrektywy na ekonomiczne problemy koncernów samochodowych i ich kooperantów nie pomagają…. Czytaj dalej→

Dofinansowanie do używek

Jeżeli wierzyć w zapowiedzi rządu, w trakcie przygotowywania jest program dopłat do zakupu elektrycznych samochodów używanych. Na wsparcie planuje się przeznaczyć około 1,6 mld złotych w bliżej nieokreślonym czasie. Póki, co, to dwa razy więcej niż w przypadku dotacji w ramach działania obecnego programu: „Mój elektryk”. Kwota wsparcia w nowej inicjatywie ma oscylować w granicach… Czytaj dalej→

Ładowanie z mocą 1 MW

Co jakiś czas pojawiają się sensacyjne informacje o wynalazkach skracających czas ładowania samochodów elektrycznych. Producenci wręcz prześcigają się w doniesieniach, o pobiciu nowego rekordu mocy, pojemności baterii, czasu ładowania, zasięgu. Właśnie niemiecki gigant spod znaku gwiazdy ogłosił, że ciągnik siodłowy naładował mocą 1 megawata, a megawat, to 1 000 kW (kilowatów) lub milion wattów. eActros… Czytaj dalej→

Amerykański lider

Podobno drgnęła sprzedaż samochodów elektrycznych nad Wisłą. Jeżeli zaufać statystykom, Rodacy od stycznia do końca marca 2024 roku kupi 4 191 aut na prąd. Jednocześnie udział pojazdów bateryjnych w rynku zbliżył się do 3 procent, a hybrydowych osiągnął blisko 47 procent. Tradycyjnych na benzynę 36,4 procent, a olej napędowy 7,9 procent. Dane pochodzą z badań… Czytaj dalej→