Antidotum gotowe

W minionym czasie mało, kto nie słyszał o podwyższeniu ceł zaporowych na wyroby z Państwa Środka. Najgłośniejszym echem w przestrzeni publicznej odbiły się mocno podniesione karne opłaty dodatkowe na samochody elektryczne napływające z Azji. W przywołany sposób Unia chce bronić rynku europejskiego w tym producentów samochodów. Chińczycy jednak nie dają za wygraną. Po kilku dniach obowiązywania nowych stawek celnych, trudno zauważyć w polskiej ofercie astronomiczny wzrost cen aut oferowanych z ChRL za to zauważalny jest wzrost zainteresowania Pekinu produkcją na Starym Kontynencie. Koncern BYB (jeden ze sponsorów Mistrzostw Europy w piłce nożnej) nie tylko buduje fabrykę na Węgrzech, ale planuje także inwestycję w Turcji wartą ponad 1 mld dolarów. Informację potwierdzili już przedstawiciele rządu w Ankarze. W „Financial Times” został zamieszczony komentarz, że w ten sposób BYD będzie mógł eksportować auta do wspólnoty bez dodatkowego cła, ponieważ Turcja jest częścią unii celnej Unii Europejskiej. Dziennik podał również informacje, że zakład zatrudni ponad 5 000 pracowników i będzie składał 150 000 elektryków rocznie, a produkcja ma ruszyć w 2026 roku. Od 5 lipca obowiązuje podwyższona opłata celna na samochody BYD 27,4 procent, auta koncernu Geely 20 procent i SAIC, który oferuje EV pod nazwą MG 38,1 procent. Podwyższonym cłem na poziomie 21 procent zostały obłożone również auta wytwórców europejskich produkujących w Azji. W opinii analityków rynku motoryzacyjnego dzięki pekińskim inwestycjom na kontynencie, chińskie auta będą tańsze o 25 procent od produkowanych przez znane marki europejskie. Pozostaje jeszcze kwestia raczej pomijana w ocenach konsekwencji polityki celnej prowadzonej przez Brukselę – sprzedaż samochodów wiodących marek z Unii w Państwie Środka. Chiny w ramach rewanżu mogą podnieść opłaty celne na auta ze Starego Kontynentu istotnie ograniczając popyt na gwiazdy, pierścienie i inne śmigła. Sytuacja przełoży się na wyniki finansowe Grup i doprowadzi do jeszcze większego zaburzenia, już trudnego, lokalnego runku samochodowego.

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...