Współczesne auta są coraz bardziej towarzyskie i pragną kontaktu z człowiekiem. Mówią, piszą, wchodzą w interakcje. Dzięki połączeniu z internetem, oferują ogromną liczbę usług i stają się przez to bardzo absorbujące. Zmieniają podstawową funkcję samochodu, który z pierwotnej roli transportowej, przeobraża się z centrum rozrywki – bank informacji o kierowcy. Elektronika pokładowa rejestruje przyzwyczajenia, nawyki, trasy oraz mnóstwo innych, którymi później producenci pojazdów mogą handlować. Cyfrowi przewodnicy w wielu przypadkach, żądają akceptacji, potwierdzenia, wyrażenia zgody na przetwarzanie danych. W zamian podpowiadają miejsca, w których można bezpiecznie zaparkować, czy naładować auto. Sądząc po wynikach badań przeprowadzonych przez globalny serwis Parkopedia działający w 90 krajach świata, kierowcy chętnie nawiązują relacje ze swoimi samochodami i szybko popadają w uzależnienie, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji przyjaźni. Współczesny homo sapiens jest nieustannie w niedoczasie i poddaje się emocjom. W związku z tym, wiedziony przekonaniem, że może zaoszczędzić kilka minut jest wdzięczny za informacje o zatorach drogowych, utrudnieniach, wypadkach, zamkniętych ulicach, objazdach, podpowiedziach nawigacji. Chętnie daje się prowadzić. Osiąga satysfakcję z rezerwacji miejsca do zaparkowania w czasie, w którym inni posiadacze samochodów kłusują wiedzeni nadzieją okazji. Szybko dodam, że przywołana usługa jest dostępna tylko w rozwiniętych krajach Unii, Stanów i w Chinach. W rodzimych warunkach w dalszym ciągu gigantycznych kłopotów dostarcza dopracowanie precyzyjności informacji dotyczących działających stacji do ładowania samochodów elektrycznych i dostępności punktu o rezerwacji z poziomu aplikacji nie pisząc. Niestety cyfrowy świat motoryzacji poza umowną wygodą niesie ze sobą wykluczenie nieco starszych kierowców. Doskonale w nowej rzeczywistości odnajdują się dwie grupy wiekowe. Na Starym Kontynencie ludzie pomiędzy 18, a 24 rokiem życia, a za Wielką Wodą, pomiędzy 35, a 44 rokiem. Co ciekawe młodych ludzi irytuje zbyt duża liczba powiadomień podczas jazdy. Ważne, żeby zabezpieczyć miejsce do pozostawienia auta i z poziomu pojazdu zapłacić za parkowanie. Swoją drogą w Państwie Środka usługa jest traktowania jako standardowa. Interesujący jest także stosunek ankietowanych do gier, czy portali społecznościowych, oferowanych przez jedną z amerykańskich marek. Okazuje się, że pomysł wcale nie jest trafiony i znalazł się w dolnej części tabeli popularności i oczekiwań. Znamienna jest także zmiana podejścia młodego pokolenia do samochodów. Z badań można wysnuć przypuszczenie, że osiągi, moc, przyspieszenie, jakość zastosowanych materiałów do montażu, zeszły na dalszy plan, za to pierwszoplanowe stały się pakiety cyfrowe.
Zmiana pokolenia
