Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że kamieniami milowymi w drodze do polskiej elektromobilności są różnego rodzaju zachęty do kupna auta i budowa infrastruktury do ładowania. Nie ma stacji, nie ma zainteresowania autami i koło się zamyka. Wierzę jednak, że z tego kręgu uda się wyrwać i w końcu gremialnie staniemy się beneficjentami elektromobilności. Jak już będziemy jeździli „elektrykami”, to musimy jeszcze pomyśleć o tym, że ktoś je musi serwisować i bynajmniej nie w garażu, tylko w odpowiednio wyposażonym warsztacie. Warto o tym pomyśleć już dzisiaj, skoro jesteśmy na początku drogi, a do 2025 roku po polskich ulicach ma jeździć około miliona aut napędzanych prądem. Do nich należy jeszcze dodać te o napędzie elektryczno-spalinowym typu Plug-in. Sprzedaż zelektryfikowanych samochodów rośnie. Kupujemy je coraz częściej. W konsekwencji rośnie też zapotrzebowanie na fachowców z zakresu serwisowania napędów mieszanych. Specjalistów, którzy płynnie przejdą z Plug-in do samochodów w pełni elektrycznych. Serwisowanie opisywanych aut, bez wątpliwości wymaga interdyscyplinarności, a z tego, co, wiem w krajowym szkolnictwie, przygotowującym do wykonywania zawodu temat elektromobilnosci praktycznie nie istnieje. Funkcjonuje tylko dzięki nauczycielom pasjonatom. To kolejny kamień milowy, żeby we wspomnianym 2025 roku miał, kto serwisować „elektryki”. Już w tej chwili brakuje wyspecjalizowanych sprzedawców, którzy interesująco, a przede wszystkim kompetentnie potrafią zaprezentować wszystkie walory aut elektrycznych. Ludzi, którzy mogą przyjąć na siebie rolę liderów w wspieraniu mechaników w czasie ich pracy. Kompetentne, profesjonale doradztwo stanowi podstawę w rentowności sprzedaży produktu i usług. Trudno w tym miejscu nie wspomnieć o równie ważnych kompetencjach w zakresie dotyczących stacji do ładowania. Stanowią integralną część całego rynku elektromobilnego. Dzisiaj już jest kłopot z ich znalezieniem. Wyłom stanowią Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy. Firma, które przyjęła na siebie rolę lidera, krzewiąc ideę elektromobilności.
W całości tematu dotknąłem jedynie obszaru dotyczącego klienta indywidualnego. Pozostaje jeszcze gigantyczny rynek obsługi komunikacji miejskiej napędzanej paliwami alternatywnymi. Tutaj czas to pieniądz. Komunikacja zarabia, jak jeździ, a nie stoi i ładuje baterie. Zasadniczo już w tej chwili są potrzebni ludzie z wiedzą i umiejętnościami, którzy zajmą się supercharger’ami.
Tym bardziej, działanie, które zasługuje na ogromne uznanie, wsparcie, a przede wszystkim szeroką popularyzację są Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników, których partnerem i współorganizatorem są Międzynarodowe Targi Poznańskie, organizator targów Poznań Motor Show. Tworzą środowisko i klimat dla wszystkich środowisk. Nauczycieli, uczniów, pracodawców. To idealne miejsce, w którym powinni się spotkać wszyscy, którym polska elektromobilnośc nie jest obojętna. Wspomniane wcześniej Kolejowe Zakłady Łączności – polski producent całej gamy stacji do ładowania aut elektrycznych włączył się w organizację przedsięwzięcia. Firma weźmie udział w seminarium na temat elektromobilności podczas Mistrzostw Młodych Mechaników.
Przedsięwzięcia nie należy rozpatrywać w kategorii wydatków, tylko inwestycji w przyszłość. Przyszłość, zdrową, ekologiczną. Bez spalin przynajmniej w centrach miast. Trawestując tekst Jana Zamoyskiego: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży kształcenie.” Bądźmy współuczestnikami postępu. Mamy ku temu potencjał. Zarówno kadrowy, jak również wśród młodych ludzi – nie zawiedźmy ich oczekiwań. Drugi raz szansa się nie powtórzy.