Elektryzujący weekend z gwiazdą

Mercedes EQV, czyli w pełni elektryczny van dla rodzin, którym nie jest obojętne środowisko i to, co pozostawią następnym pokoleniom. Pasjonatów nowoczesnych technologii i stylu życia zgodnego z naturą.Przyznaję, że dla mnie EQV stanowił zupełnie coś nowego. Znalazłem się w otoczeniu do tej pory nieodkrytym, nowym, ale poruszającym wyobraźnię na myśl o spodziewanej przygodzie. Do tej pory testowałem elektryczne auta miejskie. Zasiadając za kierownicą Mercedesa, ważącego ponad dwie tony, byłem podekscytowany myślą, o tym, co mnie czeka. Przyjemność, tym większa, że w wyjątkowym i nietuzinkowym otoczeniu, jak Zespół Pałacowy w Ostromecku. Miejsce magiczne, które koniecznie trzeba odwiedzić, zobaczyć, dać się uwieść. Oferujące trudne do zliczenia atrakcje. Przepiękne pałace, ogrody, tarasy widokowe i jedyną na świecie kolekcję fortepianów pochodzących z różnych epok. Dodatkiem do całości jest niepowtarzalna kuchnia, która zaspokaja wyrafinowane oczekiwania smakoszy.  Samochód stylistyką zewnętrzną oraz wewnętrzną przekazuje czytelny sygnał o nowej erze modeli producenta ze Stuttgartu. Przód i emblematy EQV z błękitnymi akcentami wskazują, że rodzinny Mercedes dla aktywnych, napędzany jest energią elektryczną. Nie hałasuje, nie przenosi wibracji tradycyjnego silnika do przestrzeni pasażerskiej. Dla osób, które chcą jeszcze bardziej pokreślić wyjątkowy charakter elektryka są dostępne zindywidualizowane pakiety stylizacyjne, a także podnoszące funkcjonalność wnętrza np. przez zastosowanie opcji miejsc do leżenia, czy zainstalowania lodówki..Pierwsze wrażenie, po zajęciu pozycji za kierownicą, robi wysokość. Daje poczucie bezpieczeństwa, ponieważ krawędzie dachów tradycyjnych aut, kończą się na poziomie, na którym zaczyna się krawędź okien w EQV.
Elektronika, zasilana energią elektryczną, umożliwia niczym w klasie „S”, ustawienie fotela kierowcy w optymalnej pozycji. Napisałem, że w optymalnej, ponieważ mam ponad 193 centymetry wzrostu i zabrakło mi dosłownie kliku centymetrów, żeby odrobinę dalej odsunąć fotel kierowcy od kierownicy, ale za to, jak w żadnym innym samochodzie, nie było tyle miejsca dla pasażera na fotelu za mną. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce ożywiają się wszystkie przyrządy na pokładzie siedmio-osobowego EQV. Pas bezpieczeństwa automatycznie reguluje odpowiedni poziom naprężenia, a podłokietniki w fotelach, podnoszą komfort podróży na jeszcze wyższy poziom.Mercedes, gotowy do drogi nie wydaje żadnych odgłosów. W środku wszystkich otacza błoga cisza, a gotowość do jazdy wskazują instrumenty pokładowe. Po wciśnięciu pedału gazu, a w zasadzie – po zamknięciu obwodu elektrycznego, zaskakuje przyspieszenie. Samochód, mimo swojej wielkości, jest dynamiczny i piekielnie szybki. Pracuje w czterech programach: „E+”, „E”, „C” oraz „S”. Na każdym z nich natychmiast płynnie przyspiesza, co zaskakuje stojących obok kierowców w autach z napędem tradycyjnym. Wiele osobówek nie ma najmniejszych szans dogonić EQV po tym, jak ruszy spod świateł. Kierowca ma dostępną pełną moc, natychmiast po naciśnięciu pedału gazu. W czasie nabierania prędkości, w środku słychać jedynie szum napędu elektrycznego. Dźwięk jest przyjemny w odbiorze. Wzmacnia odczuwanie doznań z jazdy inteligentnym samochodem. Pomimo wielkości, podróż EQV nie odbiega od doznań, których można doświadczyć w innych modelach producenta. Prowadzenie, parkowanie, poruszanie się w mieście nie sprawiają najmniejszych problemów. Komfort podróży jest na najwyższym poziomie, a wielkość stanowi dodatkowy atut, jeżeli wyruszamy z całą rodziną, a na wyprawę zabieramy dodatkowo rowery, kajak i bagaże. Pokonywanie kolejnych kilometrów umila nowoczesna technologia w tym, m.in. system nagłośnienia surround Burmester. Piętnaście głośników zestrojonych ze wzmacniaczami oraz skrzynią basową, zapewniają dźwięk najwyższej jakości, słyszalny z każdego miejsca. Sterowanie funkcjami EQV odbywa się z wielu poziomów, w tym głosem. Po wypowiedzeniu słów: „Hej Mercedes” uruchamia się obsługa głosowa sytemu MBUX. Wydając polecenia można sterować trudnymi do zliczenia funkcjami samochodu. Z vanem można się także komunikować z poziomu smartfona i np. ustawić żądaną temperaturę przed wyruszeniem w drogę. Komfort i ciągłość podróży zapieniają liczne systemy bezpieczeństwa jazdy oraz zarządzania energią. Kierowca nawet przez chwilę nie musi się obawiać o ilość energii zgromadzonej w akumulatorach. EQV dzięki ogniwom o pojemności 90 kWh na jednym ładowaniu może pokonać dystans około 356 kilometrów. Zasięg zmienia się w zależności od prędkości, ilości pobieranej energii elektrycznej przez włączone urządzenia pokładowe, jak ogrzewanie, czy klimatyzacja. Zależy także od liczby podróżujących osób i ciężaru przewożonych bagaży. Zużycie prądu jest proporcjonalne do parametrów eksploatacji tak samo, jak spalanie paliwa w samochodzie tradycyjnym – im bardziej obciążony, tym większe zużycie. Różnica pomiędzy napędami polega jedynie na rodzaju energii potrzebnej do napędzenia silnika. W obu przypadkach podróż urozmaicają wizyty na stacji. Jedno auto tankuje się prądem, a drugie benzyną. Ładowanie EQV ze stacji prądu stałego o mocy 110 kW do 80% pojemności baterii zajmuje około 45 minut, ze stacji o mocy do 50 kW około 80 minut. Oczywiście baterie można także ładować w domu. W tym przypadku idealnym rozwiązaniem jest tzw. wallbox (ładowarka naścienna Mercedesa). Dzięki mocy do 11 kW czas ładowanie zajmuje poniżej 10 godzin. Bezpieczną i niezakłóconą podróż vanem zapewniają zdalne usługi nawigacyjne. Nawigacja jest dedykowana dla EQV. Wskazuje nie tylko trasę, ale przede wszystkim planuje ją zabezpieczając zasięg od miejsca rozpoczęcia podróży do jej celu. Podając czas dojazdu, uwzględnia przerwy na odpoczynek, a także ładowanie. Monitoruje styl jazdy, poziom zużycia energii i na bieżąco informuje o stacjach do ładowania, podając parametry ładowarki, dostępność, rodzaj gniazda, a przede wszystkim z wyprzedzeniem sygnalizuje konieczność uzupełnienia energii w ogniwach, żeby dojechać na miejsce. Mercedes zapewnia także usługę „Mercedes me Charge”, dającą możliwość wygodnego korzystania z punktów ładowania różnych operatorów i zintegrowanej jednej funkcji płatności. Dzięki rozwiązaniu kierowcę nie interesuje właściciel stacji, sposób rozliczania i konieczność posiadania konta. Podjeżdża do punktu podpina kabel do gniazda i idzie na kawę, żeby po 45 minutach ruszyć w dalszą drogę. Wydajność baterii na jednym ładowaniu, a tym samym zwiększenie zasięgu umożliwia pięciostopniowy system rekuperacji, czyli przetwarzania energii mechanicznej pochodzącej z jazdy na energię elektryczną wracającą do baterii. Poza walorami eksploatacyjnymi i wynikającymi z jazdy ważne jest także to, że Mercedes dostarcza klientowi cały system usług i rozwiązań technicznych. Wspiera proces przesiadania się z samochodu z napędem spalinowym do samochodu z napędem elektrycznym. Prowadzi użytkownika przez wszystkie etapy od zakupu, przez eksploatację, aż po instalację domowej ładowarki, którą może zasilać energia pochodząca ze źródeł odnawialnych np. słońca. Elektryczne Mercedesy, to nowa, oparta o zaawansowane technologie filozofia motoryzacji przyszłości. Styl życia świadomych i odpowiedzialnych kierowców, zarówno tych nieco starszych, jak i młodych, których łączy tradycja nowoczesnej marki wyznaczającej drogi światowej motoryzacji od lat 80 XIX wieku. Obecnie producent zachęca do wirtualnej jazdy testowej, która jest całkowicie bezpłatna i oddaje obiektywny wynik na bazie analizy parametrów jazdy. Nie wymaga ręcznej obsługi, podania danych kontaktowych, czy rejestracji.

 

Rzecznik Elektromobilności Autor

Na co dzień jestem rzecznikiem, zatem podejmując decyzję o pisaniu Bloga postanowiłem pozostać w roli. Więcej o mnie...